torsdag 11. februar 2016

GRATIS babsy lue guttaboys







Eg strikka og eg strikka og eg koooosa meg gløgg ihjel her er sitte med beino godt planta oppi sofrakroken  - her har eg både pc og koppen med gløgg innen rekkevidde ... tent lys på bordet og i dag synes eg no da atte verden e et riktig så flott sted og være ja ....

Eg har derfor designa strikka denna guttahuo og eg velge igjen og dela mønsteret med  alle dåke herlige lesarane mine - håpe dåke vil lika den  - no etterpå e da ei barnehua i gammaldags modell eg har planlagt .... jooooda - eg fekk strikkedillo ...innrømme da *ler*

Til dei nye følgarane mine veil eg sei hjertelig VELKOMMEN - da va utrooolig kjekkt atte dåke valgte følga bloggen min :)







Eg valgte strikka denna huo i viking sportsragg - et garn eg rett og slett har forelska meg i når da gjelde luer og votta , sokka og gensere - det er heilt fantastisk , da e vaskbart - da e varmt og det holder fasongen leeeenge , da e mjukt og godt og gå med og og strikke med - og endo bedre  - her kosta da bare kr 18,- pr nøster ...... og endo bedre der igjen - dei  minste i familien klaga ikke  på atte da klør !!! ... og det er viktig vett du, for kem av oss har ikke strikka dei herligaste plagg i dei dyraste finaste grano  - som dei reklamerer med atte skal vera såååå mjuke og ikke klø .... jau jau - for så og alikavel hørra da fra dei små sjøl   - argh, eg vil ikke ha da på meg  - da kløøøøøøør ..sukk






men altså - denna huo strikka eg som ei søsterlua te " babsys hjertelue" så dei liksom skulle passa litt sammen uten og vera like, så søsken kan ha dei  - eg valgte litt av samme mønsteret men bytta litt på borden og satte inn nåke eg prøvde laga som nåke kryss greier - hahahah - brukte nåken tima for og få detta te passa sammen gitt - men no gjekk da fint ...juuuhuuu


men vit at når eg deler mønsteret, så har eg har kun strikka huo te str 8/10 år  - vil du ha større eller mindre lue må du rekne ut selv - dame er  120 masker fant eg ut :) 







BABSY lue : GUTTABOYSdenne er ca str 6- 8 år - veldig "elastisk"






Garnforslag : viking sportragg/ eller karisma fra Drops,
eller annet garn med strikkefasthet 22/23 på 10 masker.

Pinner: rundpinne 3-3,5 40cm og 5 pinner nr 3,5 til toppen av luen.
da gjekk 1blått og  1 hvitt nøste til denne luen - men strikke du større må du ha endo et blått nøste te dusken.
( Viking sportragg farge hvit  nr 500 og blå nr 527)


Legg på 100m  med blå på rundpinne nr 3, og strikk ribb 1rett og 1vrang i 5 cm.
Bytt til pinne nr 3,5 og strikk glattstrikk 3 omg. blå og start nå på mønsteret  *strikk dette i sin helhet*   etter mønsteret strikkes det med blå farge til arbeidet måler ønsket lengde min er 22cm.


Fell så i toppen slik : *strikk 2 rette så 2 masker sammen* fortsett heile veien rundt og strikk en omg. rett så gjenta fellingen  til det bare gjenstår få masker - trekk tråden gjennom disse og fest den godt.

Lag dusk og sy denne på.

ps vil du ha størreeller mindre  lue må du selv telle deg ut ifra mønsteret på baksiden der hvor "stjernene" starter og slutter - eg har bare laga og strikka denna i barne størrelse endo.

ps: for større lue prøv deg fram - men 120m. passer fint til dame.


(c) Copyright by Nina Babsy Løyning
Tips:  legger  du deg til som følger av bloggen oppe til venstre så får du med deg når eg legge ut mønster på genser og anna tilbehør til detta mønsteret også - for da e ikke kvar gong eg legge da ut på "strikkesidene" eller min fb at eg blogge


Kos deg med strikking min venn, her er mitt mønster til  deg fra meg - og som sagt før
du er velkommen til og ta mønsteret med deg for eget bruk - men då e da selvsagt litt koseligt at du linke tilbake til meg når du evt. legge ut bilder av ferdig resultat :)



Wupps, e dåke litt lei no *hihi* .. skal eg gje meg med huemønster eller ønske dåke fleire ?




4 kommentarer:

  1. Jammen er du rask, både designer og strikker ei lue på en dag! Fin lue dette også! Er straks ferdig med vinterlua og spekulerer på om jeg skal lage dusk eller ei. Fin blir den i alle fall. Hjertelua neste.....


    God torsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. awww, takk for fine ord - ja eg strikker og designer mye for tiden - men eg går no bare her heime og trør om dagane nett nå så då blir det til at eg gjere detta kvar gong eg sette "revo" nedi sofaen *ler* og da gjere eg vist veeelig ofta då ja ...hahahah fiiine torsdagkveld te deg og dine også :)

      Slett
  2. Fantastiske luer, og ei ny hverdag!!! Du er jammen kvikk 😀 Tusen takk for alle oppskrifter. Fantastisk for meg som er fersk i strikking. Super blogg. YNWA 😍

    SvarSlett
  3. Fantastiske luer, og ei ny hverdag!!! Du er jammen kvikk 😀 Tusen takk for alle oppskrifter. Fantastisk for meg som er fersk i strikking. Super blogg. YNWA 😍

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...