mandag 22. februar 2016

GRATIS mønster babsys hjertegenser






Då hadd eg klar genseren til luen eg designa forrige uken - den kalte eg for babsys hjertelue og ergo blir jo dette babsys hjertegenser.  Genseren passer til luen da eg brukte samme "borden" i rundstrikket her som i luen. fargene er hvit og lilla men bildene blei litt mørke her ein sein mandagkveld men håper dei er gode nok til at du ser den :)




Alt eg designer og deler med dere her gjør eg fordi eg synes det er kjekkt og dele  - kjekkt og hjelpe andre som ikke klarer lage mønster sjøl, og kjekkt og se at andre strikker noe eg sjøl har designet  -som igjen gir meg glede til og lage flere ting.

mange kontakter meg og sier eg kunne tjent penger på det om eg hadde solgt det på Ravelry, ja men det vett eg jo eg kan - men eg har ikke lyst til det, hvorfor skal man på død og liv tjene penger på alt her i denne verden... hvorfor kan man ikke dele med hverandre og tenke gu så kjekkt istednfor og tenke  - koffor gjør hun det  - ka hun vil oppnå ?  nehh, eg deler fordi eg har lyst og fordi eg lager sååå mange mønster heile tiden at det jo bare er kjekkt at nåen synes det er gøy og strikke "mine" ting  - heilt seriøst :)   MEN - eg lager også mønster som eg tar betalt for, men dei er ikke på bloggen min - på denne bloggen er ALT gratis  og sånn er det og sånn blir det :)





Det einaste eg kreve er at eg blir navngitt når du legger ut og viser det du har strikket  OG at mine mønster ikke blir delt videre  andre steder på nettet uten at du da også deler linken hit til mine sider  - for du vett, bare slik kan  fleire finne fram til dette og kan strikke det selv også  :)

PS : bruker du mine design eller "border" til andre strikkerier - skal det også komme fem at bordene kommer herifra - for eg har ikke noe imot at du bruker dei  -  du er hjertelig velkommen til det, så lenge du linker tilbake til min blogg :)

Blir også glad om du legger deg til som følger oppe til venstre her - for bare sånn finner du alle de gratismønsterene eg legger ut som eg ikke deler på "strikkesidene"

Babsy hjertelue finnes mønster på HER




Babsys hjertegenser
LES heile mønsteret før start.


( bord 1 )


( bord 2 )




Størrelse: (1-2)4(6)8(10)12år

Genserens mål :
Overvidde :(39)43(47)50(53)56cm
Indre ermlengde:(23)27(31)35(37)39cm

Pinner: rundpinne 3-3,5 60cm, strømpepinner nr 3-3,5
Strikkefasthet 23m på 10

Garnforslag : Viking sportragg eller karisma fra drops.
Garnmengde i 12 år var 8 hvite og 2 lilla nøster med viking sportsragg.

( Viking sportragg farge hvit  nr 500 og lilla nr 568)



BOLEN :
Legg opp (128)136(144)152(168)176m, på rundpinne nr 3 med lilla og strikk ca 4 omg  og så 10 omganger med hvitt vrangbord ( se bilde ) 1rett og 1 vrang, bytt til pinne nr 3,5 og på siste omg. økes slik (0)0(0)4(0)4m jevnt fordelt så du har (128)136(144)156(168)180m.
Fortsett nå med glattstrikk og sett et merke i hver side med (64)68(72)78(84)90m mellom hver maske.
Strikk 1 omg hvitt og start så på mønsterbord 1. etter den  fortsett med ensfarget hvitt  til arbeidet måler (22)25(28)31(33)35cm.
Fell nå 3 masker på hver side av merket på bolen ( 6 masker tilsammen på hver side ) og legg det til side.

ERMER :

Legg på på strømpeinne nr 3, (40)40(48)48(48)48m med lilla og strikk vranbord 1 rett og 1 vrang i 4 omg. forsett med hvitt i 10omg.
bytt til pinne nr 3,5 og øk på neste omg. (2)4(0)2(4)6)m jevnt fordelt. strikk så en 1 omg hvitt og start så på mønsterbord 1  og fortsett etter den med ensfarget hvitt til du har nådd hel lengde på ermet (23)27(31)35(37)39 cm, På siste omg. felles det 3 masker på hver side av midten ( tilsammen 6 masker ) legg til sides og strikk enda en erm.
HUSK og øke under ermet 2 masker på hver omg, en på hver side av mittmerket og fortsetter med det oppover til du har (56)64(66)66(72)72 m.


Bærestykke:

Strikk nå ermene innpå bolen, pass på at de fellte områdene under ermene og på bolen  kommer over hverandre.
strikk nå 5 omganger med ensfarget hvitt og  start så på mønstereark nr 2  -  tell deg inn til hvor det skal starte og stoppe - mønsterrapporten går over 8 masker.
kan hende du må "finjustere" litt på og få det til og passe inn med maskeantall.
 på 1 merkede omg.i mønsteret  felles det slik : (26)40(42)42(42)42:
på 2 merkende omg. i mønsteret så felles det slik :(28)32(36)36(36)36.
og på 2 omg etter mønsteret felles det slik : (42)44(30)
( se de røde merkene i kanten - litt dårlige men dei e der )
strikk så 6 omg hvitt og fell slik : (36)36(52)62(62)62m
ELLER til du har igjen (84)88(92)94(98)102masker !!!
avslutt med og strikke 4 omg og start på halsen.

Hals:

strikk vrangbord slik : *2 vrange 1 rett 2 vrange 1 rett 1 vrang 1 rett* fortsett heile veien rundt og fortsett med denne til du har (10)10(12)12(14)16cm vrangbord - men  strikk de 4 siste omg lilla før du feller av.  halsen skal brettes derfor så høg.

Fest alle løse tråder - damp lett på vrangen og så var den klar til bruk.

YNWA

(c) Copyright by Nina Babsy Løyning,
og all viderekopiering av dette mønster er forbudt!


PS: har funnet ut at str S må ha 184 masker
og str M må ha 200 masker i bolen
og 48 m. på ermene !!

Så da er det fritt frem for deg som er litt freidig og kaste seg på voksentrikking av denne også - men da må du kunne telle litt sjøl siden eg ikke har tid og teststrikke den til voksen i disse dager  .








9 kommentarer:

  1. Kjempe fin genser og lue! Fikk lyst på sånn genser😉

    SvarSlett
  2. Tusen takk. Du er snill som gir fra deg mønster..

    SvarSlett
  3. Kjempe fin genser. Har lett etter en liten genser og strikke lenge nå. Hadde garnet du anbefalte liggende, så heiv meg rundt og begynte strikke i går:) Så lett og forståelig oppskrift:) Gleder meg til den blir ferdig:)

    SvarSlett
  4. Kjempefin genser og mange fine luer du har laget.

    SvarSlett
  5. Har ikkje strikka sidan barneskulen, då grytelapper....men med litt hjelp fra svigermor prøver eg meg på denne! ��

    SvarSlett
  6. Hei på deg.
    Såg denne fine lua du har laga til, og genseren.
    Har veldig lyst å følgja deg på bloggen, og få nye oppskrifter. Men finn ikkje ut korleis eg skal gjera det.what to do???

    SvarSlett
  7. Hei på deg.
    Såg denne fine lua du har laga til, og genseren.
    Har veldig lyst å følgja deg på bloggen, og få nye oppskrifter. Men finn ikkje ut korleis eg skal gjera det.what to do???

    SvarSlett
  8. Så fin .tusen takk for nydelig mønster ❤️

    SvarSlett
  9. Veldig flott mønster og tusen takk for at du deler. Også for at du retter på mønsteret.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...